понеділок, 9 березня 2020 р.

Методика Монтессорі

Дитячі садочки вже давно припинили бути просто місцем, куди батьки приводять своїх дітей через брак часу. Сьогодні вони стали справжніми центрами освіти, які не тільки готують дітей до школи, а й надають потужну базу знань для життя у реальному світі. Тому і не дивно, що у чергу до дитсадочків записуються ще за декілька років до народження дитини. Заклади із реально прогресивним вихованням мають неабиякий попит. Найбільше батькам припали до душі навчальні комплекси, що взяли за основу всесвітньо відому методику Марії Монтессорі. Отож, пропонуємо детальніше розглянути всі нюанси чудо-практики, до якої зараз звертається чи не кожний другий дитячий заклад.

    Марія Монтессорі — одна з найпрогресивніших педагогів ХХ ст. Вона стоїть на одному рівні із відомим радянським діячем Антоном Макаренком та американцем Джоном Дьюї. Народившись у Центральній Італії, вона стала першою жінкою в країні, яка не тільки здобула медичну освіту, а й ступінь доктора наук у цій сфері. Сильна, розумна, талановита — все це про неї. А найголовніше — безмежна любов до дітей та прагнення змінити суворі традиції виховання, що не одне століття панували на італійських землях.


Для педагогів усього світу стало великим відкриттям, коли вихованці М. Монтессорі у своїх знаннях значно перевершили учнів із простих шкіл. Серед таких вихованців були і звичайні діти, але переважну більшість становили вихідці із сирітських будинків, а також малеча із певними фізичними вадами. Це викликало значний резонанс, а разом з тим і цілу купу суперечностей серед фахівців педагогіки. Саме після цього випадку, Марія була змушена розкрити усі секрети своєї методики.

Якщо коротко описати головні ідеї методики, то можна виокремити такі пункти:


  • Саморозвиток та самовдосконалення. Дитина сама визначає для себе, у якій сфері хоче працювати день за днем.. Важливо, що згідно з цією методикою, вчитель фактично втрачає своє основне призначення. Він стає не тим, хто навчає, а тим, хто спостерігає і направляє. Однак, для педагогів це може стати справжньою проблемою. Найчастіше, вони не можуть зрозуміти, як учень може бути залишений сам по собі. Вихователі починають вчити його так, як вважають за належне. Однак за методикою Монтессорі, дитина не потребує втручання, їй потрібне лише спостереження та підтримка.

  • Відсутність вікової диференціації. Досить цікавим є і той факт, що за такого методу виховання, малеча не ділиться на групи за віковою категорією. Навчання відбувається за рахунок тісної співпраці — молодші вихованці отримують досвід від старших. У таких закладах панує дисципліна, що не нав’язується дорослими, а розвивається в процесі щоденної роботи над собою.

  • Поділ простору на зони. Вони мають бути обладнаним усіма матеріалами, що можуть стати необхідними для отримання нових умінь. Основна концепція планування зон — легкі та рухливі предмети, положення яких учні обирають самі. Меблі відрізняються від загально прийнятих відсутністю надмірної ваги та чудовою мобільністю. Питання облаштування класних кімнат Марія Монтессорі обґрунтувала так: «Є 250 способів розмістити парти у навчальному класі, а є й 251-й — позбутися їх назавжди». Саме у цьому і полягає свобода вибору.
Джерело: learning.ua